Petak, 15 studenoga, 2024
Katehetski ured

Župna kateheza i crkveni vjeronauk u cjelovitom odgoju djece

U prostorijama župe sv. Antuna u Puli održan je, u organizaciji Katehetskog ureda Biskupije porečke i pulske, 1. prosinca stručni skup za vjeroučitelje na temu „Župna kateheza i školski vjeronauk u cjelovitom odgoju djece“. Šezdesetak je nazočnih vjeroučitelja na početku i ovoga došašća promišljalo o snazi vjeroučiteljskog poslanja. Čekanje na Boga je djelatno, budno, radosno i strpljivo iščekivanje. Strpljivo pak čekati znači uvijek paziti na ono što se događa pred našim očima. U godini župne kateheze za našu biskupijuokupljenim su vjeroučiteljima navedenu temu predočili prof. Dajna Jogan Linić, vjeroučiteljica savjetnica i predstojnik Katehetskog ureda  Vilim Grbac.

U svom je izlaganju prof. Jogan Linić najprije podsjetila da je odgoj proces, i to složen proces formiranja čovjeka sa svim njegovim tjelesnim, intelektualnim, moralnim, estetskim i radnim osobinama, i taj je proces star koliko i čovjek. Uloga odgoja je „izvlačenje na površinu“ talenata i sposobnosti koje se u čovjeku kriju. Župna kateheza i školski vjeronauk dva su nadopunjujuća ali razlikovna lica odgoja, ističe prof. Linić, stoga je potrebno poznavati specifičnosti jednog i drugog. Župna kateheza povezana je sa župnom zajednicom, sa raznim oblicima evangelizacije, s liturgijom, dijakonijom i koinonijom. Župna je kateheza fleksibilna, prilagodljiva; karakterizira ju uprisutnjenost u sakralni prostor, postupno uvodi u kršćansko iskustvo. Školski pak vjeronauk kao cjelovito upoznavanje katoličke vjere otvoren je svima koji su raspoloživi razmišljati o pitanju čovjeka i kulture, snažno je njegovo ekumensko obilježje.

Savjetnica je podsjetila što valja izbjegavati kada je riječ o odnosu vjeronauka i župne kateheze: župna kateheza ne bi smjela biti kopija školskog vjeronauka; također krivo je definirati vjeronauk samo kao teoriju a župnu katehezu kao formaciju, praksu. Jednako tako neprimjereno je razmišljanje koje dovodi u pitanje kvalitetu školskog vjeronauka iz razloga što se nije povećao broj onih koji sudjeluju u euharistijsko-liturgijskom životu Crkve. Cilj suodnosa župne kateheze i vjeronauka je cjelovit odgoj djece i mladih a za njegovo je postizanje potrebna suradnja vjeroučitelja i župnika. U većini slučajeva vladaju suradnički odnosi vjeroučitelja i župnika, zaključuje prof. Linić. Međutim, veliki postotak vjeroučitelja kao razlog slabijeg angažmana u župnoj katehezi navodi preopterećenost školskim i obiteljskim obvezama. Imajući to u vidu, u cilju unaprijeđivanja suradničkog odnosa vjeroučitelja i župnika, savjetnica, između ostaloga, predlaže da se, u skladu s mogućnostima, talentima, a u dogovoru sa župnikom vjeroučitelji odluče za najmanje jedan vid aktivnosti u župi. Nadalje, ako vjeroučitelj radi na više škola koje su smještene na području različitih župa, potrebno je precizirati gdje će vjeroučitelj biti aktivan.

Odgoj u vjeri koji pruža župa i škola treba međusobno povezati, oživjeti, razlikovati, nadahnuti. U hodu prema cjelovitom odgoju djece i mladih svi smo pozvani na poboljšanje suradnje, zaključuje gđa. Dajna Jogan Linić.

U nastavku adventskog susreta predstojnik Katehetskog ureda preč. Vilim Grbac vjeroučitelje je izvijestio o radu Katehetskog vijeća u protekloj školskoj godini te prezentirao daljnji plan za ovu školsku godinu s posebnim, detaljnim osvrtom na plan tečaja za župne animatore kroz pet korizmenih subota.

Nakon kraće rasprave i radionica na temu susreta, vjeroučitelji su svoje zajedništvo obogatili zajedničkim euharistijskim slavljem koje je predvodio biskup mons. Ivan Milovan. Biskupija je i za ovaj adventski susret vjeroučitelja osigurala objed, na čemu smo istinski zahvalni jer i na taj način ohrabruje naše vjeroučiteljsko poslanje.

Nela Peteh