Subota, 16 studenoga, 2024
Kultura i tradicija

Vodnjan: Predavanje o Torinskom platnu

Predavanje pod nazivom „Torinsko platno: tajne i otkrića najnovijih znanstvenih istraživanja“,  održano je 4. studenog u Vodnjanu, u prostorijama Zajednice Talijana koja je uz Župu sv. Blaža bila suorganizator ovog susreta.   

U uvodnom pozdravnom govoru predavačicu je nazočnima predstavio župnik don Damir Štifanić.

Profesorica Giovanna de Liso, sindonologinja iz Torina, započela je svoje izlaganje podsjetivši da je sustavno znanstveno proučavanje Torinskog platna  započelo nakon što je talijanski fotograf Secondo Pia fotografirao platno 1898. godine kada se na negativima fotografija jasno ocrtao lik muškarca čije je tijelo bilo umotano u platno te na kojem je ostavilo ovaj neobjašnjivi otisak koji već desetljećima provocira znatiželju znanstvenika raznih profila.

Posljednjim godina, znanstvena istraživanja usmjerena su na fizikalno-kemijske analize otiska tijela na Torinskom platnu, istraživanje načina nastanka tog otiska te na pronalaženje najboljeg načina očuvanja ovog platna za kojeg se vjeruje da je bio ukopni pokrov Isusa Krista.

Predavačica je podastrijela niz fotografija kako bi prikazala i objasnila razne tragove koji se ocrtavaju na tkanini: od jasno vidljivih tragova oštećenja nastalih u požaru koji se dogodio u Chambéryju 1532. godine do najsitnijih tragova krvi.

Prof.  de Liso iznijela je detaljnu analizu otiska lika na platnu rekavši da ono prikazuje tijelo pokojnika koji odgovara  muškarcu u tridesetim godinama koji je umro u strašnim mukama. Ta, na platnu utisnuta slika muke,  s tragovima bičevanja, tragovima raspeća, ranama probodenih ruku i nogu, te mrljama od velike rane na boku, podudara se s evanđeoskim opisom Isusove muke.

Znanost još uvijek nije u mogućnosti objasniti kako su nastali tako precizni anatomski detalji koje ocrtava otisak na lanenom platnu. U tom su smislu mnogi istraživači razvili različite teorije kao što su: teorija  efekta „vodene tinte“ ,  teorija  elektromagnetskog zračenja te  teorija „fotonskog efekta“ po kojoj je trodimenzionalni odraz ljudskog lika na platnu nastao kao posljedica tajanstvene energetske erupcije. No suvremena znanost još  uvijek ne može reproducirati energiju koja bi rezultirala takvim otiskom.

Predavačica se također  osvrnula na istraživanja iz 1988. godine odnosno pokušaj datiranja platna metodom radioaktivnog ugljika C14 prema kojoj platno potječe iz 14. stoljeća. No, naknadnim brojnim znanstvenim  eksperimentima ispostavilo se da je takvo testiranje nepouzdano i u konačnici netočno.

U korist datiranja platna u Kristovo doba govori i činjenica da je na očima pokojnika nađen otisak novčića koji je, kako tvrde povijesni izvori, bio u upotrebi tek ograničeno vrijeme i to baš u Isusovo vrijeme.  

Važna otkrića došla su također s područja botanike kada je na platnu izolirana pelud biljka koja rastu  isključivo na području današnjeg Izraela.

Najnovijim istraživanjima izvedenim elektronskom mikroskopijom proučavani su biološki tragovi na lanenim  vlaknima gdje su pronađene nano čestice kreatinina i feritina koji su tipični za krv čovjeka koji je pretrpio teško mučenje prije smrti. Ta istraživanja  također dokazuju  kako čestice koje su promatrane, po veličini, tipu i raspodjeli, nikako ne mogu biti umjetnog porijekla niti nanošene tijekom dugih stoljeća na tkaninu Torinskog platna.

Ovo zanimljivo  izlaganje zaključeno je pitanjima zainteresirane publike na koja je sindonologinja Giovanna de Liso spremno odgovarala te izrazila nadu u ponovni susret kada će nas, vjeruje, moći informirati o rezultatima budućih istraživanja Torinskog platna.

Župa Vodnjan