Vazmeno bdijenje u Poreču
Porečki i pulski biskup ordinarij mons. Ivan Štironja je Vazmeno bdijenje, u subotu, 8. travnja 2023., predvodio u porečkoj katedrali. Nakon blagoslova ognja, blagoslova i paljenja vazmene svijeće u povijesnom atriju bazilike te svečanog unošenja svjetla u crkvu, ordinarij je osobno otpjevao Exsultet, Hvalospjev vazmenoj svijeći. Uslijedila su uobičajena čitanja predviđena za tu svetu noć, a potom je predvoditelj izrekao prigodnu homiliju.
Nakon uvodnog pozdrava na hrvatskom, te jezicima nacionalnih manjima, talijanskom i albanskom, biskup je zahvalio okupljenima „na strpljivosti i pobožnosti, moleći Gospodina da primi vašu žrtvu“.
„Zasigurno dijelimo mišljenje da je za nas kršćane ova uskrsna sveta noć posebno svečana, znakovita i radosna“, rekao je biskup te nastavio s nekoliko uvodnih misli i na talijanskom jeziku, „Nedjelja Uskrsa, koja bi definirana – svetkovina nad svetkovinama, poziva nas na radosno ponavljanje usklika Marije Magdalene ‘Uskrsnu Krist, moja nada!’“
„Sveto trodnevlje sa svom svojom simbolikom ima za cilj osvijestiti smisao čovjekova života te nas ljude uzdići iznad ovozemaljskih prolaznih potreba i prohtjeva. U našu nesigurnu prolaznost želi unijeti neprolaznu vječnost te nas ljude iz prolaznosti vinuti u tu beskrajnu vječnost“, podsjetio je mons. Štironja.
Osvrnuo se potom na starozavjetna čitanja, „U prvom čitanju iz Knjige postanka odmah na početku čusmo kakvo bijaše stanje, da je zemlja bila pusta i prazna. Uz to, sveti pisac naglašava da je nad bezdanom lebdio Duh Božji koji kao krunu stvaranja u svijet postavlja čovjeka“. Naglasio je nadalje Božju prisutnost tijekom cijele čovjekove povijesti na ovome svijetu, „Bog ne ostavlja svijet niti u jednome trenutku, stalno bdije uz čovjeka spreman pomoći mu. Duh Božji s posebnom brigom lebdi nad čovjekom. Stoji mu na dohvat ruke.“
„Među prvim stvarima, kako čusmo, Bog stvara svjetlo“, nastavio je propovjednik. „Znademo dobro – u mrkloj noći i mraku nema života.“
U nastavku je dao veoma jasno pojašnjenje znakovitih gesta liturgije vazmenog bdijenja, „Večerašnje bdijenje započeli smo blagoslovom ognja i uskrsne svijeće. Pohvala svijeći, svijetlu, zahvala je Trojedinom Bogu, kao i pohvala pravom svjetlu Isusu koji je došao razbiti tamu grijeha i smrti. Sadržaj i bogatstvo poruke Hvalospjeva uskrsnoj svijeći nadmašuje sve književne i pjesničke stilove i sadržaj. Taj je sadržaj nikao iz ljubavi, vjere i zahvalnosti prema Isusu iz Nazareta, Uskrsloga kojega anđeli navijestiše ženama, ‘Nije ovdje, uskrsnu, kako reče!’
„Da je Isus uskrsnuo je realna povijesna činjenica. Evanđelje nam prenosi ukazanja Isusa Uskrsnuloga ženama i apostolima. Apostoli, sa svojim konkretno, radikalno promijenjenim životima pokazali su realnost i efikasnost, učinkovitost Kristova uskrsnuća, svi su platili krvlju i mučeništvom.
„Pokušajmo u svojim srcima osvježiti lik Isusa Krista iz Nazareta radi kojega su apostoli, i mnogi drugi, dali živote“, pozvao je mons. Štironja. „Na vjeronauku učimo da je Isus druga božanska osoba, Sin Božji, da se utjelovio po Duhu Svetom i postao čovjekom, da ga njegovi najbliži nisu primili. Njegovo rođenje dolazak na svijet unijelo je strah u srca onih koji su vladali i vodili društvo. Zanimljivo je da je taj strah prisutan i danas, a Isus do danas ponavlja da nije došao radi zemaljskog kraljevstva. Ta jasno je rekao, ‘Kraljevstvo moje nije od ovoga svijeta.’“
Biskup je u nastavku terminološki aktualizirao svetopisamski prikaz, „Sudili su mu kao pojedincu pa skočilo općepoznato sudstvo, digla se naoružana vojska, policija, zaštitari i vatrogasci udružili su se da svladaju jednoga jedinog čovjeka. Upotrijebili su i iskoristili sva sredstva i sve raspoložive resurse. ‘Kao janje na klanju odvedoše ga, a on niti usta ne otvori.’.“ „Darovatelj života koji je mnoštvom čuda dokazao svoje porijeklo, Svemoćni Kralj koji ih je samo jednom riječju mogao sve potamaniti, šuti i trpi. Pustio je i promatrao do koje razine može pasti jadni, zavedeni čovjek.“
Propovjednik je u nastavku ukazao na jedinstvenost Isusova djelovanja, „Njegova borba bila je molitva. Njegovo bojno polje bio je vrt. Molitvu prikazuje ocu za zločince i one koji mu rade o glavi. Imao je on svoj security, legije anđela, imao i spremne dobrovoljce s mačevima. Umjesto da ih pozove da ga brane, on kaže Petru, ‘Djeni mač u korice, tko se mača laća od mača i gine.’ Tu nauku, preko svoje Crkve, Isus naučava do dana današnjega. Isus je iz Nazareta uhvaćen u vrijeme molitve. U mir i tišinu koji su uvijek uvjet odmora i ozračja molitve, unijeli su viku. Uhvatili su ga, odveli i predali krojačima pravde koji su znali da je nevin, ali su ga predali u ruke zločinaca da ga se razapne.“
„Mogao je Isus izbjeći raspeće. Mogao je stići s križa. Mogao je sve svoje neprijatelje i mrzitelje strovaliti niz jeruzalemske stijene, ali nije to učinio“, podsjetio je mons. Štironja.
„Raspet je na drvo križa i na križu ispustio duh. No, prije toga, križ je blagoslovio i promijenio mu smisao. Križ koji je bio sprava za mučenje učinio je spravom otkupljenja. Isus jedini može sve negativnosti ovoga svijeta preobraziti u pozitivu. Isus je jedina vertikala koja svojim dolaskom na svijet ništi sve horizontale i čini ih blagoslovom za vječnost“, podsjetio je biskup okupljene.
„On koji je Svjetlo pobjeđuje tamu. On koji je Riječ oplemenjuje tišinu. On koji je Put osvaja bespuća. On koji je Istina, pobjeđuje laž. On koji je Život uništava smrt. On koji je Vječnost nadilazi prolaznost. On koji je Ljubav pobjeđuje mržnju. Isus koji je mir pobjeđuje ratove. On koji je tišina, govori u buci. To je Isus i danas. To je Isus iz Nazareta, naš Spasitelj i Otkupitelj, čiji lik ove noći želimo osvijetliti u svom srcu i to potvrditi svojim životom u svojoj svakodnevici.“
„Zasigurno se nikada u povijesti čovječanstva nije dogodio tako nepravedan proces“, osvrnuo se biskup na suđenje Isusu. „Proces toliko mržnje kao što je proces protiv Isusa iz Nazareta. To se događa i danas u procesima protiv Kristovih vjernika koji širom svijeta nevini trpe, u kojima se obnavlja proces protiv Isusa i proces protiv njegove Crkve. Isus, ma što se činilo, ostaje pobjednik. Ono ostaje pobjednik uvijek, jučer i danas. Kada je uskrsnuo, nije pravio buku. Nije sazivao zborovanja i trijumfirao. Nikome se nije nametao, nikome se osvetio, nikome nije uzeo radno mjesto, ni Pilatu, ni Herodu, ni vojnicima, ni zločincima. Nikomu ništa nije predbacio, niti je ikoga prezreo ili osudio. To je jednostavno stil njegova života. To je njegova filozofija i psihologija i pedagogija. To je njegov život. To je život njegove crkve. To je novost koju nam je Isus iz Nazareta donio novost koju se ne nameće, nego se nudi. Taj Isusov stil trebao bi biti moj i tvoj stil života, stil svakoga kršćanina“, rekao je biskup obraćajući se okupljenim vjernicima.
„Molimo danas milost da hodimo u novosti života, na svijetlome tragu Uskrsloga Krista. Krist, naša nada, uskrsnuo je. Sretan Uskrs svima, Bog Vas blagoslovio“, umetnuo je biskup prigodnu misao na talijanskom te je čestitao Uskrs i na albanskom jeziku.
Zaključio je čestitavši na hrvatskom jeziku, „Uskrsnuo je Krist, nada naša. Vama i svima vašima čestitam Uskrs. Sretno vam bilo i s blagoslovom, Aleluja, aleluja!“, riječi su kojima je biskup zaključio homiliju Vazmenog bdijenja.
Vazmenom su bdijenju uz biskupa ordinarija koncelebrirali kancelar biskupije mons. Sergije Jelenić, katedralni župnik vlč. Mladen Pranjić, te vikar katedralne župe vlč. Boško Čatlak.
Župnik Pranjić je na kraju podijelio blagoslov vazmenog jela.
(G. Krizman)