Profesorski kodeks mons. Antuna Heka
Članovi Katoličkog društva prosvjetnih djelatnika Istre sudjelovali su u petak, 14. ožujka u Pazinskom kolegiju na susretu kojem je središnja tema bila„Profesorski kodeks mons. Antuna Heka kao naš izazov“. Na početku je okupljene članove društva pozdravio predsjednik, prof. Daniel Bogešić, a potom su o točkama Kodeksa pojedinačno naizmjence govorili predsjednik, tajnica prof. Orijana Paus te član predsjedništva prof. Slavko Vukmanov.
I ovaj je susret bio je prigoda sjećanja i odavanja počasti mons. Antunu Heku, svećeniku Porečko-pulske biskupije, pokretaču i prvom ravnatelju Pazinskog kolegija-Klasične gimnazije, velikanu koji je svojim djelima zadužio intelektualne krugove, prije svega ovih istarskih prostora, ali i mnogo šire. Slijedom iskustva u odgojno obrazovnom segmentu, zahvaljujući izuzetnom senzibilitetu u pronicanju problematika i odnosa u tom univerzumu mons. Hek je, želeći pomoći profesorima u njihovom poslanju sastavio Profesorski kodeks koji bi svojim dubokim vjerskim nadahnućem trebao biti temeljna moralna smjernica djelovanja profesora koji svoju misiju žele ispunjavati polazeći od ispravnih moralno-etičkih, ali nadasve kršćanskih načela. Uslijedile su radionice po skupinama u kojima su svi nazočni uz pomoć radnog materijala raspravljali o pojedinim točkama Hekova kodeksa te konkretnom stanju u svojim radnim sredinama i mogućnostima primjene smjernica kodeksa u školama u kojima djeluju. U izvješćima koja su iznjeli predstavnici pojedinih skupina na poseban je način, uz ostalo, istaknuta potreba doživljavanja profesije prosvjetnog djelatnika kao poslanja. Istaknula je to prof. Nela Peteh, vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Vladimira Gortana u Žminju, govoreći o 6. točci („Biti osjetljivi sugovornici i podrška u učeničkim životnim problemima, strahovima i nesigurnostima.“), ustvrdivši da „ako je za profesora učenik samo broj-taj je definitivno pogriješio profesiju“. Kodeks mons. Heka, koji započinje riječima „Voljeti učenike, jer oni za nekoga predstavljaju „moje djete“, jer su naši učenici, jer smo mi radi njih u školi.“ u svom sadržaju dotiče profesionalni, ali nadasve ljudski odnos prema učenicima i njihovim roditeljima, naglašava važnost odgojne uloge škole i profesora toplim, ljudskim pristupom, bit odnosa prema učenicima u obrazovnom procesu, potrebu poticanja njihove znanstvene i životne znatiželje i pružanja informacija povrh nastavnog programa te u skladu s time važnost osobnog profesionalnog i pedagoškog usavršavanja profesora, ali isto tako mons. Hek u svom kodeksu sukladno kršćanskim načelima definira odnos i suradnju među svim sudionicima u odgojnim i obrazovnim procesima. Izuzetnu duboku katoličku jezgru ovog kodeksa izražava posljednja točka koja zaokružuje sve točke kodeksa iznoseći istinski ,najdublji smisao sveg prethodno spomenutog djelovanja, a ona glasi: „Profesor katolik sve će to izvršavati ne samo kao svoju obvezu nego i kao svoju suradnju s Božjim planom izgradnje boljeg svijeta.“
Članovi su uz ostalo tijekom susreta pozvani i na sudjelovanje na forumu pokrenutom na internet stranici Društva(www.kdpdi.hr). Po završetku radnog djela susreta dio članova predsjedništva posjetio je Hekov grob na pazinskom groblju te su položene svijeće i cvijeće u znak počasti i zahvalnosti idejnom pokretaču ove udruge čije plemenite ideje i inicijative nastoje realizirati.
G.Krizman