Kultura i tradicija

„Povratak ishodištu – vraćam se tebi Dvigrade“

U Kanfanaru, 16. po redu Dvigrad festival  međunarodni festival rane glazbe ove godine pod nazivom “Povratak ishodištu-vraćam se tebi Dvigrade”, započeo je u subotu, 9. lipnja 2018., u kanfanarskoj župnoj crkvi sv. Silvestra.  Festival je svečano otvorila orguljašica Elena Roce koncertom “Veliča duša moja Gospodina”, a na samom početku narator Robert Kurbaša pročitao je istoimeni psalam.

Orguljašica je koncert, u kojem su se izmjenjivale vokalna interpretacija i orguljske dionice, započela skladbom „O quam preciosa est“ Hildegarde von Bingen, nastavila skladbom „Magnificat primi toni“ Girolama Cavazzonija, te zaključila kompozicijom „Ricercar con obligo di cantare la quinta parte senza toccarla“ Girolama Frescobaldija. Odabirom repertoara i napose modalitetom izvedbe jedne osobe glasovne i instrumentalne interpretacije, nakana organizatora bila je da se stavi naglasak na  predstavljanje te posebne vrste tradicije izvođenja sakralne glazbe, što se u glazbenom nazivlju definira “voce et organo alternatim”; to je ujedno bio prvi put da u Hrvatskoj na jednom festivalu klasične glazbe to izvodi jedna osoba, a ne kao što je uobičajeno orguljaš i solist ili zbor. Elena Roce, studentica zagrebačke Muzičke akademije tim je avangardnim starim – novim glazbenim interpretacijskim performansom dodala još jedan u nizu svojih koncertnih uspjeha, te tako potvrdila da istarska i hrvatska scena sakralne i klasične glazbe s njezinim umjetničkim stasanjem dobiva jednu novu glazbenu snagu koja će nadolazećim nizom svojih uspjeha i dostignuća uvelike obogatiti glazbeni univerzum ovih krajeva. Posljednja izvedba orguljašice bila je psalam Veliča duša moja Gospodina.

Drugi dio koncerta se je prema izvornoj zamisli organizatora trebao održati u Dvigradu u bazilici sv. Sofije, no ipak je zbog prognoze meteoroloških nestabilnosti prenesen u kanfanarsku crkvu.  Nastavak je obilježio osebujni glazbeno duhovni moment, „Dvegrajski križni put“ u kojem je  glagoljaškim pjevanjem postaje križnoga puta, na čakavici, uz tradicijski istarski instrument mih, u stilu dvoglasja tijesnih intervala, izveo etnomuzikolog Noel Šuran. Pučki napjev „Stala plačuć“  u harmonizaciji i obradi V. Novaka, izveo je Mješoviti Ćirilo-Metodov zbor iz Zagreba pod umjetničkim vodstvom Darjane Blaće Šojat i Igora Kosa.

Razmatranja „Dvigradskog križnoga puta“ napisao je i osmislio, zajedno sa suradnicima, Alojzije Prosoli, umjetnički ravnatelj i utemeljitelj  Dvigrad festivala. U razmatranjima po postajama skladnim je tkanjem duhovnosti i umjetnosti te profinjenim i umiješnim  promišljanjima prikazano desetljeće i pol postojanja Dvigrad festivala, istaknuta je neraskidiva poveznica s Dvegrajcima i podcrtana mistična privlačnost tih zidina koje su žitelji zbog kuge napustili u 17. stoljeću. Sve je to osebujnim izričajnim stilom vrlo sugestivno izdeklamirao Robert Kurbaša.  

Nakon pobožnosti križnoga puta uslijedilo je misno slavlje koje je predvodio kanfanarski župnik. Vlč Joel Catary. On je u prigodnoj homiliji istaknuo kako je i ljepota glazbe prigoda za susretanje Boga u svome srcu, a zasigurno je i stvaranju te glazbe prethodilo duhovno iskustvo kompozitora.

Misno slalje je glazbeno uzveličao  Mješoviti Ćirilo-Metodov zbor, izvedbom više ili manje poznatih dijelova mise na staroslavenskom. Svoju su glazbenu bravuru posebno istakli izvedbom trosvetne pjesme „Svjati Bože“, zatim „Aliluja“ te prikaznom pjesmom, kerubinskom pjesmom „Iže heruvini“.

Bogati festivalski program nastaviti će se na više lokacija: Kanfanaru, Dvigradu, Svetom Petru u Šumi, a dva će se koncerta održati i u Puli, i to prvi 29. lipnja u katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije, i drugi 1. srpnja u crkvi Gospe od Milosrđa. U lipnju će se osim svečanog otvorenja održati još pet koncerata od kojih je prvi u bazilici svete Sofije u izvedbi sastava iz Italije Ensemble Anonima Frottolisti, potom slijedi švicarsko-talijanski ansambl Lucidarium sa “Songs from Shylock’s Venezia 22. lipnja i 23. lipnja s izvedbom “Meravigliosi suoni della musica medievale-rinascimentale”. Kraj lipnja je rezerviran za Swithun, ansambl iz Francuske i talijanski sastav Centotrecento. Zadnja tri koncerta održat će se u srpnju i to u hrvatskim postavama, prvi u izvedbi Elene Roce i Eme Stein “Il Divino”, drugi koji će predstaviti glazbeni život u Hvaru početkom sedamnaestog stoljeća i skladatelja Tomasa Cecchina te posljednji, 5. srpnja u Kanfanaru, pod nazivom “Promptuarium musicum” koji će izvoditi Capella Sanctae Sophiae.

Festival, koji od samog početka organizira Udruga Prosoli – Sveta glazba, održan je pod visokim pokroviteljstvom Predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović, a od samog početka i Papinskog Instituta Musica Sacra iz Rima. (G. Krizman)

(txt: G. Krizman, foto: P. Ružić – Rose art)

{mp3}180611kulturacut{/mp3}