GlazbaNovosti

Glasoviti nizozemski orguljaš oduševio publiku u sv. Lovreču

Male orgulje velikih mogućnosti – Erik Jan Eradus oduševio publiku u sv. Lovreču

Unatoč velikim vrućinama koje nisu jenjavale posljednjih tjedana, u nedjelju 27.8. okupilo se veliko mnoštvo zaljubljenika u baštinu, ranu glazbu i povijesne orgulje. O značaju projekta Organum Histriae za Istru govori i činjenica da je velik broj publike došao iz susjednih županija, ali i drugih zemalja, s ciljanom posjetom Sv. Lovreču i čuvenim orguljama iz 1735.godine, graditelja Petra Nakića, inače rođenog šibenčanina i začetnika venecijansko – dalmatinske orguljske škole. Među njima bilo je i puno mladih koji su s posebnim divljenjem promatrali ovaj, izgledom malen, ali zvukovno izuzetno moćan instrument.

Erik Jan Eradus, koncertantni i liturgijski orguljaš sa sjedištem u Haarlemu (Nizozemska), pokazao je festivalskoj publici nakon jednog dužeg vremena kako na orguljama mediteranskih karakteristika zvuče note proizašle iz pera sjevernijih kompozitora. Dakako, opće je poznato kako je Italija ostavila neizbrisiv trag u čitavoj Europskoj umjetnosti, a talijanski kompozitori izvršili veliki utjecaj na stvaranje europske renesanse i baroka. Tako su se na programu našla djela J. P Sweelincka (1562.-1621.), najznačajnijeg nizozemskog orguljaša i kompozitora za instrumente s tipkama, ali i djela J. J. Frobergera(1616. – 1667.) čiji opus predstavlja simbiozu sjevera i juga. Virtuozna i kontrapunktska djela ove dvojice kompozitora utjecala su i na samog velikog J. S. Bacha (1685 – 1750.), ali i J. Pachelbela (1653. – 1707. ) čija arija s varijacijama neodoljivo podsjeća na ariju s varijacijama G. Frescobaldija koju smo slušali prošle godine na istim orguljama, ali u maštovitoj izvedbi Renate Bauer, slovenske orguljašice i profesorice na ljubljanskoj Akademiji za glasbo.

Odmak od rane glazbe i odlazak u bogatiji svijet harmonija ponudio je Eradus izvevši dvije kompozicije svog velikog prethodnika, orguljaša i kompozitora crkve Sv. Josipa u Haarlemu, A. de Klerka (1917. – 1998.). Ono čime se mlad i inovativan orguljaš istaknuo u odnosu na ostale orguljaše koji su nastupali prethodnih godina jest vlastita improvizacija, stilski i harmonijski puno modernija od onog što se uglavnom može čuti na ovom instrumentu. Oblik suite (Prelude – Duo – Intermezzo – Meditation – Postudium) omogućio je orguljašu igranje i eksperimentiranje raznim zvukovnim bojama, a upotreba poluotvorenih registara neke nove posebnosti ovih najstarijih funkcionalnih orgulja u Istri.

Nakon završetka koncerta posjetitelji su imali priliku razgledati orgulje izbliza, popeti se na kor u manjim grupama i uz stručno vodstvo vidjeti kako nastaje zvuk u orguljama starim preko 200 godina. Valja napomenuti kako ove godine obilježavamo i desetu godišnjicu restauraciju i ponovno stavljanje u potpunu funkciju ovog instrumenta, a na tome možemo zahvaliti Francescu Zaninu (premiata Fabbrica Organi Zanin), najvećem stručnjaku s ovih prostora za venecijansko – dalmatinsku orguljsku baštinu i nasljedniku obiteljske tradicije orguljara, već sedam generacija.

Festivalski ciklus nastavlja se 9.9. U Bujama, u župnoj crkvi Sv. Servula pod nazivom „SOUND THE TRUMPET“. Nastupa mlad, ali veoma iskusan duo IVAN ĐUZEL (truba) i URSA LJUBAN (orgulje) koji će se, između ostalog, predstaviti i vlastitim obradama poznatih opernih arija.

Koncert započinje u 20h, ulaz je besplatan, a nakon koncerta posjetitelji će također moći razgledati instrument izbliza.

E. Roce