Nedjelja, 17 studenoga, 2024
Novosti

Festival Organum Histriae – povijesni osvrt i perspektive

Orgulje – kraljica instrumenata. Kako to da je instrument, inače marginaliziran i nedovoljno poznat široj javnosti, stekao tako laskavu titulu? Kroz višestoljetni razvoj zapadnoeuropske umjetnosti i kršćanske kulture, jedini dozvoljeni instrument unutar sakralnih prostora (koji su ujedno i smatrani žarištima glazbenog izričaja) bile su upravo orgulje. Njihova posebnost je u tome što do početka ”tvorničke proizvodnje” nije postojao ”jedinstveni tip”, jednakog zvuka ili izgleda zbog čega možemo govoriti o unikatnim spomenicima kulture. Zbog te svoje posebnosti orgulje i dan danas privlače pozornost brojnih zaljubljenika u ovu vrstu kulturne baštine koja se sluša. Na tim je premisama davne 1998. godine tvrtka Lifestyle d.o.o. utemeljila te deset godina vodila izvršnu produkciju međunarodnog intersektorskog projekta Organum Histriae (prvih godina pod nazivom “Dani orgulja u Istri”).

U razdoblju od 2008. do 2017. godine projekt je ugovorno vodila tvrtka Identitet d.o.o., uz pauzu 2018. i 2019. godine. Vedrana Koceić, direktorica Lifestyle-a 2020. godine ponovo pokreće projekt u ulozi suorganizatora, uz novog nositelja projekta, Pučko otvoreno učilište Buje-Buie, uz savjetodavnu pomoć dipl. muzikologinje Valentine Badanjak Pintarić, te sinergijsku suradnju s novoosnovanom pulskom Udrugom za promoviranje i očuvanje orguljaške baštine „Organum Histriae”, čiji su mladi osnivači – predsjednica Elena Roce i dopredsjednik Krešimir Klarić – oboje magistri orgulja i strastveni zaljubljenici u kraljicu instrumenata.

Kroz svoju povijest, projekt Organum Histriae je lobiranjem kroz brojne popratne sadržaje i inicijative, kao i kroz bienalno međunarodno orguljaško natjecanje Andrija Motovunjanin, brinuo o očuvanju, kvalitetnoj brizi za povijesno vrijedne instrumente od kojih je nekoliko uspješno restaurirano i čime se sačuvalo neprocjenjivo blago. Jednako važna misija projekta jest popularizacija orguljskog repertoara zbog čega je u posljednjih dvadeset godina u okviru festivalskog dijela projekta održan čitav niz programa koji su odjeknuli i kroz druge glazbene žanrove, poput jazza, folklorne ili suvremene glazbe, uz zadržavanje primjerenosti sakralnim prostorima u kojima su se izvodili.

U umjetničkom svijetu 2020. godina će definitivno ostati upamćena kao godina odgođenih koncertnih sezona, festivala i kulturnih događanja, no za Organum Histriae ovo je povratnička godina. Iako organizatori uslijed aktualne situacije s pandemijom u svijetu i u Hrvatskoj  nisu u mogućnosti sprovesti inicijalno osmišljeni međunarodni program, nakon dvogodišnje stanke, pričajući priču o orguljama u Istri projekt Organum Histriae i dalje je vođen prvotnom i temeljnom idejom vodiljom – VRATITI ORGULJAMA PRIJESTOLJE KRALJICE INSTRUMENATA I REINTERPRETIRATI GA U SUVREMENOSTI. Uz već navedene ideje, jedan od glavnih ciljeva je promocija sjajnih umjetnika manje poznatih široj javnosti. Glazbena scena, a osobito u Hrvatskoj, bogata je mladim talentima koji često nemaju priliku pokazati svoje znanje i umijeće. Ne umanjujući značaj europskih i domaćih orguljaških legendi koje je istarska publika imala prilike upoznati kroz protekla dva desetljeća, Festival želi omogućiti budućim vrsnim interpretima da se okušaju u solističkim i komornim recitalima na povijesnim i recentnim instrumentima. Stoga se koncept ovogodišnjeg programa, ali i sama produkcija, baziraju upravo na dodanoj vrijednosti koju donose iskustvo i znanje s jedne, te mladenački zanos i novi duh s druge strane. Festivalska pozornica se kroz tjedan dana seli iz mjesta u mjesto te na taj način barem nakratko oživljava instrumente koji su nerijetko zaboravljeni i u ostatku godine prepušteni samotnoj tišini.

Svečanim Fanfarama Anđelka Klobučara  u ponedjeljak 31. kolovoza u Sv. Lovreču Pazenatičkom, gdje se u prekrasnoj romaničkoj Župnoj crkvi Sv. Martina krije instrument genija venecijanskog orguljarstva Petra Nakića iz 1735. godine (restauriran 2013. godine). Ugledni domaći ansambl Trio Seraphim otvorit će 21. izdanje Festivala. Inspirirani orguljama Petra Nakića, najznačajnijeg hrvatskoga graditelja orgulja kojemu se lani navršilo 250. godina od smrti, članovi Trija Seraphim – sopranistica Monika Cerovčec, trubač Vedran Kocelj i orguljaš Pavao Mašić – donose izabrane stranice glazbenih djela u kojima se ogleda božanska ljepota Glazbe kako su je prepoznali, čuli i zapisali skladatelji poput Händela, Mozarta, Frescobaldija, Gounoda i drugih. Naravno, glavni pogled bit će usmjeren upravo na orgulje koje će orguljaš Pavao Mašić, inače laureat našeg Međunarodnog orguljaškog natjecanja Andrija Motovunjanin, prikazati u najboljem svjetlu.

Iduća postaja festivala je Pula, točnije Katedrala Uznesenja Marijina koja tajne orgulja skriva još od 14. stoljeća, a možda i mnogo ranije. Danas, u njoj nalazi se najmoderniji mehanički instrument u Istri, što omogućuje izvođenje mnogo šireg opsega orguljaškog repertoara. Također, zbog tehničkih kapaciteta i dispozicije, punu snagu ovog instrumenta doživjet ćemo udruženim snagama četveroručnog i četveronožnog dua. U srijedu, 2. rujna 2020. Elena Roce i Krešimir Klarić, nedavno diplomirani orguljaši koji su svoju suradnju započeli još u studentskim danima (četveroručni duo, pjevačko-orguljaški duo, partnerstvo u vođenju udruge), kroz odabrane ”hitove” pokazat će publici kako je za orkestar dovoljno- dvoje . Nakon dvije večeri baroknih poslastica na red dolaze i kompozicije kasnijih razdoblja kroz koja se razvijao veliki glazbeni korpus – orkestar. Genijalan um poznatih skladatelja, od Mozarta do Dvorâka i Saint – Saënsa , pratit ćemo u razvojnoj niti orkestracije i njezinoj vjernoj primjeni na transkripcije za orgulje četveroručno. Osim orkestralnih transkripcija, briljantni kompozitor i improvizator Klarić predstavit će umijeće veoma zahtjevne discipline improvizacije.

                U okviru programa ovogodišnjeg izdanja Festivala željeli smo se prisjetiti nedavno preminulog organologa, prof. Božidara Grge, veoma značajne osobe u Hrvatskoj kad je riječ o povijesnim orguljama, te velikog prijatelja projekta Organum Histriae od samog začetka. Kao nezaustavljivi entuzijast i veliki zaljubljenik u orguljašku i orguljarsku umjetnost kroz više desetljeća svog neumornog rada ostavio je velik i neizbrisiv trag. Nesebično je okupljao brojne mlade, širio svijest o značaju povijesnih instrumenata na ovim prostorima te je najveći naglasak stavljao na velikog Petra Nakića (don Pietro Nacchini), utemeljitelja dalmatinsko-venecijanske orguljarske škole. Upravo je prof. Grga zaslužan za otkrivanje pravog graditelja orgulja u Sv.Lovreču, danas jedinog funkcionalnog Nakićevog instrumenta u Istri. Njegov ”podmladak”, mladi  hrvatski orguljaški entuzijasti rasuti širom svijeta danas nastavljaju njegovim stopama, a jedan od njih i u prijestolnici orguljaškog svijeta – Leipzigu. Ivo Mrvelj, briljantan mladi improvizator i zaljubljenik u talijansku operu, svojim će recitalom 4. rujna  odati počast prof. Grgi upravo u Sv. Lovreču, predstavljajući velike mogućnosti ovih iznimno vrijednih orgulja. Sat vremena šetnje Europom 17. i 18.st. pružit će publici uvid u razne glazbene stilove od Cabanillesa, preko Scarlatija i Bacha do neizostavnog Morandija čija glazba oduševljava svojom elegancijom i bezbrižnošću, a predstavit će se i nekim autorskim djelima čija je izvedba namijenjena upravo ovakvim instrumentima, a koji dan danas inspiriraju i nalaze mjesto na listi želja mladih umjetnika. Inače, restaurirane orgulje Petra Nakića u Svetom Lovreču Pazenatičkom odličan su primjer dobre prakse korištenja vrijednog instrumenta: mlade orguljašice Vanna i Paola Piemonte (obje učenice orgulja GŠ Ivana Matetića Ronjgova u klasi mr.art.prof. Eduarda Kancelara) redovito sviraju na misama i na taj način čuvaju instrument od propadanja. Na sastanku organizatora s načelnikom Općine Dr. sc. Markom Ljubešićem te župnikom don Ivanom Mlikotom dana 9. srpnja 2020. iskazan je i interes za intenzivnijom suradnjom, te zajedničkim osnivanjem istarskog muzeja orgulja, jedne od temeljnih ideja projekta Organum Histriae.

                Posljednji dan i zatvaranje Festivala, u nedjelju 6. rujna posvećen je u jutarnjem terminu  mladim nadama koje tek započinju svoje koračanje glazbenim vodama, a već ostvaruju zapažene rezultate. Svečanu pjevanu prijepodnevnu misu zahvalnicu uveličat će Ansambl Organum Histriae (Patricia Žudetić-sopran, Vilma Grazia Žmak-mezzosopran, Mateo Škabić-tenor, Benjamin Šuran-bas, Letizia Ulika Roce-violina, Anamarija Bukovnik-violončelo, Vanna Piemonte – orgulje i gošća Paola Piemonte – orgulje) oformljen za potrebe Festivala ali s primarnom zadaćom promoviranja  domaćih talenata. Riječ je o srednjoškolcima i studentima koji svojim pozitivnim djelovanjem i primjerom ”odgajaju”, educiraju mladu, buduću publiku i zaljubljenike u orgulje/nekomercijalnu glazbu općenito te na taj način udahnjuju nov život kulturi u Istri.

                Kruna festivala, završni koncert, vraća u projekt prvu umjetničku ravnateljicu Festivala, orguljašicu  Ljerku Očić uz oboista Branka Mihanovića. Umjetnici sa bogatim koncertantnim stažom i brojnim zajedničkim projektima pokazat će kako zvuči višegodišnja sinergija oboe i orgulja postavljena u impresivnu akustiku bujske župne crkve sv. Servula. Jedan od najznačajnijih dragulja istarske unutrašnjosti, orgulje Nakićevog učenika Gaetana Callida, svojom toplom, veoma pjevnom, talijanskom intonacijom i briljantnim diskantom, omogućuje besprijekorno izvođenje baroknih solističkih orguljskih djela. Također, zbog izrazito ”blagog” principala, koji sjajno imitira gudački ansambl, ovaj instrument nenametljivo podržava i prati ekspresivne i poetične solističke dionice.

              Sukladno epidemiološkim mjerama, ove godine od popratnih sadržaja bit će realiziran okrugli stol pod nazivom Orgulje i orguljaši u Porečkoj i Pulskoj biskupiji, pogled u budućnost s ciljem razvijanja i unaprjeđenja komunikacije između Biskupije, glazbenika, orguljaških stručnjaka i liturgičara  za sveopće dobro. Svi ovogodišnji koncerti bit će realizirani uz potpore župnika (vlč. Rikardo Lekaj, vlč. Marcin Madej, vlč. Ivan Milkota) i Porečko – Pulsku biskupije.

Kroz prvi tjedan rujna istarske će orgulje će barem nakratko preuzeti svoje prijestolje kraljice instrumenata, predstavljajući se na najbolje i najinteresantnije načine – solistički, komorno i kao pjevačka pratnja. Svaki posjetitelj može pronaći nešto za sebe, sat vremena putovanja u neko drugo stoljeće ili neki drugi kutak svijeta. Orgulje to jesu – vremenske kapsule, živi spomenici kulture, baština koja se sluša i podsjeća nas na neka druga i drugačija vremena.

Tekst sastavile:

Elena Roce i Vedrana Koceić