Započeo XX. Dvigrad festival
U petak, 1. srpnja 2022., je u Dvigradu, nedaleko Kanfanara, pod pokroviteljstvom Papinskog instituta za crkvenu glazbu i pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske otvorena 20. edicija Festivala rane glazbe Dvigrad festival, koji u Dvigrad vraća srednjovjekovnu, renesansnu i glazbu ranoga baroka.
151. koncert u 20. godini festivala maestralno su svojom virtuoznošću obilježili glazbenici Ansambla Anonima Frotolisti iz Assisija u Toscani. Prvi ovogodišnji koncert održan u crkvi sv. Sofije nosio je naslov “Speculum Musicae”, “Infernum, terra, caelum”.
Otvorenju su nazočili: izaslanik predsjednika Republike Zdravko Zima koji je proglasio festival otvorenim, kanfanarski župnik Joško Listeš, načelnik Općine kanafanar Sandro Jurman te brojni ljubitelji glazbe.
Spiritus movens, idejni začetnik, ravnatelj i umjetnički voditelj Dvigrad festivala od samoga je početka Alojz Prosoli iz Zagreba koji je i ove godine zajedno sa svojim suradnicima nastavio ono što je započeo prije dva desetljeća. On je na početku pozdravio sve nazočne, prigodno podijelivši i nosače zvuka sa koncerata održanih tijekom proteklih godina. Zadovoljstvo zbog činjenice što se taj cijenjeni festival održava upravo na području općine Kanfanar u svom je obraćanju izrekao općinski načelnik Sandro Jurman. Prosoli je predstavio i novu producenticu, Mirtu Galešić, s američkog sveučilišta u Santa Fe. Ona je rekla da cijeni kada netko, poput njega, njeguje ljepotu zbog ljepote, i baštinu koja bi inače bila izgubljena.
O tom festivalu koji već dva desetljeća sustavno predstavlja sakralnu i tradicijsku glazbu nastalu do početaka 17. stoljeća, do vremena kad je Dvigrad zbog iseljavanja prestao živjeti, svoj je osvrt u prigodi ovogodišnjeg otvorenja tog usko specijaliziranog glazbenog događanja izrekla i muzikologinja Snježana Mikalušić Ćeran koja je istaknula kako je vrijedno što je taj festival kroz dvadeset godina dovodio u Hrvatsku eminentne izvođače i istraživače rane glazbe te je tako stvoren jedan krug publike koji voli i cijeni tu vrstu glazbe, a njihovim dolascima i Dvigrad je u Europi postao poznat po održavanju festivala rane glazbe.
Pokroviteljstvo “Papinskog instituta za crkvenu glazbu” koje ta manifestacija ima od 2006. godine potvrda je iznimno stručno pripremljenih i ostvarenih izvedbi crkvene glazbe koja je u programima Dvigrad festivala zastupljena ravnopravno sa svjetovnom glazbom. Festival od 2007. godine ima i visoko pokroviteljstvo Predsjednik Republike Hrvatske.
U ime Ansambla Anonima Frottolisti okupljenima se je obratio voditelj Massimiliano Dragoni, koji je je prisjetio da Ansambl u tom sastavu sudjeluje 16 godina, a on osobno od prvog izdanja 2003. godine.
(Ansambl) Anonima Frottolisti, utemeljen je 2008. godine u Asizu kao rezultat susreta glazbenika s međunarodnim glazbenim i studijskim iskustvom, suradnika nekih od najpoznatijih europskih ansambala za ranu glazbu.
U temelju glazbenog projekta Anonima Frottolisti ponovno je otkrivanje repertoara nastalog između petnaestog i šesnaestog stoljeća, glazbenog humanizma. Uz filološko proučavanje ove povijesne faze, Anonima se bavi srednjovjekovnim i renesansnim repertoarom. Praksa i istraživanje Anonima Frottolista obilježeni su korištenjem izvornih partitura, paleografskim i povijesno-muzikološkim proučavanjem, sa sviješću o vrijednosti zapisa i teorije epohe, nastojeći maksimalno veličati umjetnost skladanja koja je došla do naših dana. S obzirom na uvjete, Ansambl se brine za istraživanje i kodifikaciju izvorne i neobjavljene građe. Anonima je nastupala u Italiji i inozemstvu na nekim od najvažnijih festivala rane glazbe te surađuje s Accademia di Arti Antiche Resonars iz Asiza, sa Armoniosoincanto, umjetnički voditelj F. Radicchia, s Crypta Canonicorum, umjetnički voditelj Emiliano Finucci, Effeti Sonori, umjetnički voditelj E. Pasquini.
Skladbe uvrštene u program točno opisuju kulturni presjek oko kojeg su veliki intelektualci uspjeli stvoriti iznimnu arhitekturu, počevši od Danteove Božanstvene komedije, od koje ovaj projekt crpi inspiraciju. Povijesna glazbena karakteristika “Speculum Musicae” u biti je u potrazi za ravnovjesjem između monodijskih formi iz trinaestog stoljeća i primitivnih dvoglasnih i troglasnih polifonija, unutar kojih iste monodije nalaze mjesto, u menzuralnom obliku, transformirajući se u temeljne glasove same glazbene konstrukcije. Repertoar predstavlja mješavinu europskih rukopisa iz Španjolske, Engleske, Francuske, Italije.
Program koncerta: Belial vocatur (Burgos, Monastero de Las Heulgas, fol. 82, XIIIsec.)
Descendit de caelo (clausola)
Planctus (anonimo, gregoriano)
Submersus iacet Pharao (Codez LVI Cividale del Friuli)
Chi vol Lo mondo despreçare (Laudario di Cortona, XIII secolo)
Onques n’ama/ loialment qui pour tourment / Molt m’abelist (Ms. Montpellier, sec. XIII)
Can vei la lauzeta (Bernart de Ventadorn, sec. XIII)
Quen Santa Maria quiser deffender (CSM , Alfonso X el Sabio , sec. XIII)
S’on me regarde (Ms. Montpellier, sec. XIII)
Stella Nova (Laudario di Cortona, XIII sec.)
Cangaudeant Catholici (Calixtinus, sec. XII)
Letare Felix, ( Anonimo, Oxford Library, XIV sec.)
Kyrie summe Rex sempiterne (Ms. 695, Bibl. Sacro Convento di Assisi, sec. XIII)
Campanis cum Cymbalis – Honoremus Dominam (Oxford, XIII sec.)
Domino ( Ms. Pluteus, Firenze, sec. XIII )