Unatoč lošim vremenskim prilikama i znatnom zahlađenju, u ponedjeljak, 31. kolovoza 2020. je župna crkva sv. Martina u Sv. Lovreču Pazenatičkom bila ispunjena nekom neobičnom toplinom. Ne samo onom fizičkom koju osjećamo uglavnom putem kože, već nekom van – tjelesnom, onom koju osjećamo u svim stanicama, u trenucima iznimne radosti ili ugode. Nakon višemjesečne stanke, odsustva glazbeno – scenskih događanja, predugačke i naporne tišine, čovječanstvo čezne za ovakvim izvorima na kojima će napojiti dušu. Izvorima koji nam daju energiju za savladavanje svakodnevne kolotečine, koji nas odvode u neke druge sfere i dozvoljavaju da barem na kratko odlutamo u dubine sebe te se rasteretimo konstantnih briga.

Isto tako, nakon dvogodišnje pauze festivala i čekanja u samoći mračnog kora, napokon su ''oživjele'' istarske orgulje. Ovo je njihov tjedan, nekoliko dana u kojim ''kraljice instrumenata opet zauzimaju svoje prijestolje''. Nakratko kroz orguljski tjedan oživljavamo povijest,  čujemo zvukove koje su čuli i naši preci pred više od dvjestotinjak godina i dajemo pažnju zaboravljenim spomenicima kulture koji su nekada bili centralna figura glazbeno – liturgijskog života. Festival Organum Histriae se vratio kako bi željnoj publici pružio nezaboravne doživljaje obojane orguljskim zvucima.

Svečani koncert famoznog zagrebačkog TRIA SERAPHIM s dostojanstvom je upriličio otvaranje festivala. Kombinacija glasa, trube i orgulja odvela nas je u raskošno razdoblje baroka kada su takvi sastavi bili pokazatelji moći i društvenog statusa. Iako orgulje slavnog PETRA NAKIĆA iz 1735.god. po svojoj dispoziciji i karakteristikama pripadaju VENECIJANSKO – DALMATINSKOJ orguljarskoj školi te su kao takve najpogodnije za izvođenje glazbe 17. i 18.st., vrhunski glazbenici PAVAO MAŠIĆ (orgulje) i VEDRAN KOCELJ (truba) otvorili su koncert svečanim Fanfarama Anđelka Klobučara i time dokazali da su Nakićeve orgulje ''bezvremenske''. Također, kasnije su se na repertoaru našla djela Francesca Paola Tostija i Charlesa Gounoda što je ovaj instrument prikazalo u nekom sasvim drugom, modernijem svjetlu.

Uz dvojicu vrsnih instrumentalista koji zasluženo stoje na samom vrhu hrvatske glazbene scene, svoje umijeće i senzibilitet za ''šetnju'' kroz različita stilska razdoblja pokazala je sopranistica svjetskog glasa MONIKA CEROVČEC. Mekoćom i gipkošću svojeg glasa publici je dočarala ljepotu jednostavnosti Händelovog glazbenog izričaja u odi za rođendan kraljice Ane, poznatijom pod nazivom Eternal Source of Light Divine. Nakon engleskog dvora, umjetnici su nas odveli u ''Vječni grad'' na Messa della Madonna Girolama Frescobaldija, orguljaša i kompozitora Bazilike sv. Petra. Toccata avanti il Ricercar za solo orgulje nastavila se na Ricercar con obligo di cantare la quinta parte senza toccarla, često izvođeno djelo koje prezentira čuvenu talijansku praksu ''alternatima'', ovog puta u kombinaciji s glasom i trubom.

Virtuozitet i sjaj njemačkog baroka pokazali su Kocelj i Mašić kroz Telemannov Koncert za trubu i orgulje u D – duru. Briljantnost i lakoća Koceljevog umijeća elegantno se isticala uz Mašićevo majstorsko vladanje tehnikama improvizacije u realizaciji bassa continua i odabirom prikladne registracije. Tostijeva belkantistička djela Ideale i Ridonami la calma istakli su toplinu glasa Monike Cerovčec koji se izvanredno stapao s mekanom bojom Nakićevog principalnog registra, što je definitivno osvojilo simpatije publike. Sve mogućnosti i karakteristike Nakićeve dispozicije pokazao je Mašić kroz maštovitu igru registracijama između stavaka i osebujnom interpretacijom djela Giovannija Morandija (Introduzione, Tema con Variazioni e Finale con L' Imitazione di Piena Orchestra).

Nakon djela koja odišu talijanskim opernim stilom, glazbenici su oduševili kompaktnošću i muzikalitetom kroz skladbe Wolfganga Amadeusa Mozarta (Laudate Dominum) i Charlesa Gounoda (Sanctus). Potaknuti stajaćim ovacijama, koncertnu večer zaokružili su Vedrijevom nadaleko poznatom molitvom La Vergine degli angeli iz opere La Forza del destino na opće oduševljenje publike. Bio je to koncert za pamćenje, prožet pomno odabranim repertoarom koji je napunio duše svih posjetitelja i pozvao da još više prate orgulje – KRALJICU INSTRUMENATA.

Pred početak koncerta posjetiteljima  se najprije obratio  vlč. Ivan Mlikota, župnik crkve sv. Martina biskupa u Sv. Lovreču Pazenatičkom zahvalivši se na dolasku te poželjevši svima ugodno praćenje koncerta. Prof. Vladimir Torbica, pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije zahvalio se suorganizatorima te istaknuo važnost projekta u okviru ciljeva Istarske županije. Vedrana Koceić ispred suorganizatora Lifestyle d.o.o., POU Buje-Buie i Udruge za promociju i očuvanje orgulja Organum Histriae pozdravila je nazočne te zahvalila svima koji su omogućili da se ovogodišne izdanje Festivala unatoč kriznim okolnostima realizira, dok je općinski načelnik Općine  Sveti Lovreč Pazenatički dr. sc. Marko Ljubešić istaknuo važnost Nakićevih orgulja i samog festivala za Općinu te proglasio 21. Međunarodni festival Organum Histriae otvorenim.

Elena Roce

Ove web stranice koriste kolačiće radi što boljeg iskustva posjetitelja stranice. Molimo da prije korištenja web stranice pročitate opće uvjete korištenja, uvjete zaštite osobnih podataka i Informacije o kolačićima. Klikom na poveznicu 'Zatvori' potvrđujete prihvaćanje kolačića na ovim stranicama.