Danas, 3. rujna 2020. dekretom Kongregacije za biskupe prot. pr. 838/2020 kako bi se osiguralo upravljanje Porečkom i Pulskom biskupijom, koja je ostala prazna nakon imenovanja mons. Dražena Kutleše nadbiskupom koadjutorom Splitsko-Makarske nadbiskupije, papa Franjo, imenovao je mons. Dražena Kutlešu Apostolskim upraviteljem sede vacante et ad nutum Sanctae Sedis Porečke i Pulske biskupije, sve dok novi izabrani biskup ne uđe u kanonski posjed biskupije, i novom Apostolskom upravitelju podjeljuju se ona prava, ovlasti i dužnosti koje pripadaju dijecezanskim biskupima prema pravnim odredbama.

           

                                                                                   Mons. Sergije Jelenić, kancelar

 

Komemoracija pokraj jame Širočica: "BEZ KRIVNJE KRIVI - BEZ SUDA OSUÐENI" - osvrt Mirjane Ferenčić na projekt komemoracije žrtava 2. svjetskog rata i poraća

Četvrtog dana Pula Film Festivala, prikazan je u pulskoj Areni dokumentarni film Stepinac - Kardinal i njegova savjest. Unatoć kasnom terminu prikazivanja, film je započeo u 22:15, u Areni se okupio lijepi broj gledatelja iz svih dijelova Istre, a nazočili su i svećenici iz raznih dekanata Porečke i Pulske biskupije.

Dokumentarni film Stepinac – Kardinal i njegova savjest, scenaristice i redateljice Višnje Starešina, prikazan je u sklopu Pula film festivala u pulskoj Areni u utorak 1. rujna 2020.. Nakon zagrebačke svečane premijere u Hrvatskom narodnom kazalištu u veljači ove godine bilo je to prvo premijerno prikazivanje za širu publiku. Film je nastao u produkciji Interfilma u suradnji s Hrvatskim katoličkim  sveučilištem.

Film  priča priču o iznimnoj osobnosti Alojzija Stepinca, kako se svojedobno najmlađi nadbiskup na svijetu nosio s izazovima najokrutnijih  autoritarnih i totalitarnih režima 20. stoljeća. Zašto  je za Pavelića bio „magarac“, a za Tita postao neprijatelj br. 1? Zašto je u Titovoj Jugoslaviji suđen, a u slobodnoj Americi slavljen kao simbol otpora komunizmu u porobljenoj Europi? Što je činio i kako se čovjek i nadbiskup Alojzije Stepinac nosio s posljedicama svojih izbora u najsloženijim povijesnim vremenima?, samo su neka od pitanja kojima se bavi ovaj izniman dokumentarni film.

Prije projekcije održana je, kao i za svaki film koji se prikazuje u Areni u sklopu Pulskog filmskog festivala, konferencija za medije. Redateljica i scenaristica filma Višnja Starešina istaknula je da se 15 godina bavi dokumentarističkim prikazom povijesnih tema i ličnosti. Na prikazu blaženog Alojzija Stepinca je dugo radila: „Od same ideje je prošlo 10 godina, a sam film smo snimali zadnje tri godine.“

„Priča prati zagrebačkog nadbiskupa Alojzija Stepinca od rođenja. Bilo je tu mnogo istraživanja i sugovornika, a putem se mnogo stvari i mijenjalo“, rekla je pojasnivši kako su neki sugovornici potisnuli druge. Primjerice, išli su u Izrael snimati osobnog tajnika Ivana Pavla I. i naišli na djevojčicu Renatu spašenu iz Holokausta. Ispostavilo se da je upravo Stepinac bio glavna karika u njezinu spašavanju. „Tako je emotivni dio priče potisnuo onaj politički i snimali smo ipak nju“, objasnila je Starešina.

Prof. Željko Tanjić, rektor Hrvatskog katoličkog sveučilišta rekao je kako je suradnja sa Starešinom započela još na knjigama koje se bave aktualnim političkim pitanjima te su se prepoznali i na ovom projektu.

Savjetnik na filmu, profesor komunikologije na Hrvatskom katoličkom sveučilištu dr. Krunoslav Novak smatra kako je važno da studenti vide ovaj film, ističući: „On je bio svjedok jednog vremena i priča o njemu prati povijest jednog društva.“ Stepinac je, kaže, živio u zahtjevnom vremenu i imao je izrazitu ljubav prema Bogu i hrvatskom narodu.

Prof. Tanjić je istaknuo da njegova filmičnost leži u više činjenica: „Njegove geste, lice, osobnost koja plijeni, sve je to dio njegove filmičnosti i doista se nadam da će ovaj film postati i igrani“, te je nadodao kako je Stepinac bio je najmlađi nadbiskup dotada, kako se trebao oženiti no ipak je stupio u katoličku crkvu te kako je tijekom prvog svjetskog rata bio na ratištu tijekom pa i bio zarobljen.

Nakon što je su zbog lockdowna bila zatvorena kina, film Stepinac – Kardinal i njegova savjest bi konačno u hrvatska kina trebao stići 24. rujna, rečeno je na konferenciji za medije, a donosi službena stranica Pula film festivala.

Foto: I. Marinić, I. Savanović, pulafilmfestival.hr

konf stepinac

as1

as2

as3

as4

as5

as6

 

Unatoč lošim vremenskim prilikama i znatnom zahlađenju, u ponedjeljak, 31. kolovoza 2020. je župna crkva sv. Martina u Sv. Lovreču Pazenatičkom bila ispunjena nekom neobičnom toplinom. Ne samo onom fizičkom koju osjećamo uglavnom putem kože, već nekom van – tjelesnom, onom koju osjećamo u svim stanicama, u trenucima iznimne radosti ili ugode. Nakon višemjesečne stanke, odsustva glazbeno – scenskih događanja, predugačke i naporne tišine, čovječanstvo čezne za ovakvim izvorima na kojima će napojiti dušu. Izvorima koji nam daju energiju za savladavanje svakodnevne kolotečine, koji nas odvode u neke druge sfere i dozvoljavaju da barem na kratko odlutamo u dubine sebe te se rasteretimo konstantnih briga.

Isto tako, nakon dvogodišnje pauze festivala i čekanja u samoći mračnog kora, napokon su ''oživjele'' istarske orgulje. Ovo je njihov tjedan, nekoliko dana u kojim ''kraljice instrumenata opet zauzimaju svoje prijestolje''. Nakratko kroz orguljski tjedan oživljavamo povijest,  čujemo zvukove koje su čuli i naši preci pred više od dvjestotinjak godina i dajemo pažnju zaboravljenim spomenicima kulture koji su nekada bili centralna figura glazbeno – liturgijskog života. Festival Organum Histriae se vratio kako bi željnoj publici pružio nezaboravne doživljaje obojane orguljskim zvucima.

Svečani koncert famoznog zagrebačkog TRIA SERAPHIM s dostojanstvom je upriličio otvaranje festivala. Kombinacija glasa, trube i orgulja odvela nas je u raskošno razdoblje baroka kada su takvi sastavi bili pokazatelji moći i društvenog statusa. Iako orgulje slavnog PETRA NAKIĆA iz 1735.god. po svojoj dispoziciji i karakteristikama pripadaju VENECIJANSKO – DALMATINSKOJ orguljarskoj školi te su kao takve najpogodnije za izvođenje glazbe 17. i 18.st., vrhunski glazbenici PAVAO MAŠIĆ (orgulje) i VEDRAN KOCELJ (truba) otvorili su koncert svečanim Fanfarama Anđelka Klobučara i time dokazali da su Nakićeve orgulje ''bezvremenske''. Također, kasnije su se na repertoaru našla djela Francesca Paola Tostija i Charlesa Gounoda što je ovaj instrument prikazalo u nekom sasvim drugom, modernijem svjetlu.

Uz dvojicu vrsnih instrumentalista koji zasluženo stoje na samom vrhu hrvatske glazbene scene, svoje umijeće i senzibilitet za ''šetnju'' kroz različita stilska razdoblja pokazala je sopranistica svjetskog glasa MONIKA CEROVČEC. Mekoćom i gipkošću svojeg glasa publici je dočarala ljepotu jednostavnosti Händelovog glazbenog izričaja u odi za rođendan kraljice Ane, poznatijom pod nazivom Eternal Source of Light Divine. Nakon engleskog dvora, umjetnici su nas odveli u ''Vječni grad'' na Messa della Madonna Girolama Frescobaldija, orguljaša i kompozitora Bazilike sv. Petra. Toccata avanti il Ricercar za solo orgulje nastavila se na Ricercar con obligo di cantare la quinta parte senza toccarla, često izvođeno djelo koje prezentira čuvenu talijansku praksu ''alternatima'', ovog puta u kombinaciji s glasom i trubom.

Virtuozitet i sjaj njemačkog baroka pokazali su Kocelj i Mašić kroz Telemannov Koncert za trubu i orgulje u D – duru. Briljantnost i lakoća Koceljevog umijeća elegantno se isticala uz Mašićevo majstorsko vladanje tehnikama improvizacije u realizaciji bassa continua i odabirom prikladne registracije. Tostijeva belkantistička djela Ideale i Ridonami la calma istakli su toplinu glasa Monike Cerovčec koji se izvanredno stapao s mekanom bojom Nakićevog principalnog registra, što je definitivno osvojilo simpatije publike. Sve mogućnosti i karakteristike Nakićeve dispozicije pokazao je Mašić kroz maštovitu igru registracijama između stavaka i osebujnom interpretacijom djela Giovannija Morandija (Introduzione, Tema con Variazioni e Finale con L' Imitazione di Piena Orchestra).

Nakon djela koja odišu talijanskim opernim stilom, glazbenici su oduševili kompaktnošću i muzikalitetom kroz skladbe Wolfganga Amadeusa Mozarta (Laudate Dominum) i Charlesa Gounoda (Sanctus). Potaknuti stajaćim ovacijama, koncertnu večer zaokružili su Vedrijevom nadaleko poznatom molitvom La Vergine degli angeli iz opere La Forza del destino na opće oduševljenje publike. Bio je to koncert za pamćenje, prožet pomno odabranim repertoarom koji je napunio duše svih posjetitelja i pozvao da još više prate orgulje – KRALJICU INSTRUMENATA.

Pred početak koncerta posjetiteljima  se najprije obratio  vlč. Ivan Mlikota, župnik crkve sv. Martina biskupa u Sv. Lovreču Pazenatičkom zahvalivši se na dolasku te poželjevši svima ugodno praćenje koncerta. Prof. Vladimir Torbica, pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije zahvalio se suorganizatorima te istaknuo važnost projekta u okviru ciljeva Istarske županije. Vedrana Koceić ispred suorganizatora Lifestyle d.o.o., POU Buje-Buie i Udruge za promociju i očuvanje orgulja Organum Histriae pozdravila je nazočne te zahvalila svima koji su omogućili da se ovogodišne izdanje Festivala unatoč kriznim okolnostima realizira, dok je općinski načelnik Općine  Sveti Lovreč Pazenatički dr. sc. Marko Ljubešić istaknuo važnost Nakićevih orgulja i samog festivala za Općinu te proglasio 21. Međunarodni festival Organum Histriae otvorenim.

Elena Roce

Najave i obavijesti

Nedjelja: 27 Ruj 2020
Pula: Proslava blagdana sv. Vinka Paulskog
Ponedjeljak: 28 Ruj 2020
Laniška misa za VII. obljetnicu beatifikacije

Istaknuto

 

 

100. obljetnica

Miroslav Bulešić

Zaklada

Biskupija na Facebooku

Biskupija na YouTube

Kalendar događanja

Foto galerija

Ove web stranice koriste kolačiće radi što boljeg iskustva posjetitelja stranice. Molimo da prije korištenja web stranice pročitate opće uvjete korištenja, uvjete zaštite osobnih podataka i Informacije o kolačićima. Klikom na poveznicu 'Zatvori' potvrđujete prihvaćanje kolačića na ovim stranicama.